Inlägget om Julkänsla.

Att finna julkänslan i ett väder som är snöfritt, ruggigt och grått är svårt. Men jag gör så gott jag kan...

Det är lite lustigt det här med Julkänsla.

Jag har länge vetat att julen kanske betyder mer eller mindre för vissa.
Jag har vetat om att det finns människor som känner sig deppiga inför julen, försöker fly den genom att barrikadera sig i sitt hus eller ta den där charterresan till Mallorca.

Jag vet att det finns barn som aldrig sett snö, eller träffat tomten. Som går och lägger sig hungriga.

Jag har träffat människor som tycker julklappar och hetsen kring dem är betungande.
Jag har dock aldrig stött på någon som öppet avskytt julen så mycket att det blivit snudd på obehagligt v
Förrän idag.

Personligen tycker jag att man får känna som man vill.
Det gör jag verkligen.
Men jag tycker ändå att det finns något heligt i andra människors -bra- känslor. Jag tycker faktiskt att bra känslor får förtur framför dåliga.
Det är helt okej att man tycker illa om julen, kanske till och med okej att försöka övertala andra på ett subtilt sätt att tycka illa om julen.
Men att raljera till gränsen på aggressivitet så att andra omkring en finner det obehagligt.
Är det verkligen okej?

Att vid lunchbordet idag lyfta att jag hade svårt att hitta julklapp till min systerson var oskyldigt från min sida. Ett samtalsämne jag tyckte var lite passande inför helgerna som kommer. Kanske hade någon av småbarnsföräldrarna vid bordet ett tips?

Jag tror inte att jag kunde tygla mitt ansiktsuttryck i det som komma skulle.
En "kollega" fräste åt mig; Julen är bara skit! Julklappar är skit. Så är det!

Åh, tänkte jag. Hon måste verkligen tycka illa om julen.
Jorå, det kan man lugnt påstå.
När hon var färdig med sin svada kände jag mig sårad och till och med lite skämmig över att jag ens övervägt en julklapp till min unga släkting.

Hon avslutade med att svära lite extra över alla oss som var så dumma att gå på julgrejen. Ett jippo bland andra. Att alla barn som en hade mage att önska sig klappar var bortskämda ungar.

Jahaja.
Så var det med min julkänsla.
Den kanske återfinner sig i morgon?

Dagens låt; The Pouges "Fairytale of New York"

-jottis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0