Inlägget om systrar.

Så de la ner min gamla blogg.
Bara så där.
Nåhväl.
jag skaffar väl mig en ny då. För skam den som ger sig och internet har inte sett nog av jottis, thats for sure!

Inlägget om systrar.
Mina systrar är kanske inte bättre än andra systrar, men de är de bästa systrar som jag vet.
Det försöker jag påminna dem om så fort jag kan.
Här om dagen fick jag plötsligt en flashback av när en av mina systrar gjorde något alldeles särskilt för mig.

Det var på den tiden när VHS var det ballaste någon kunde ha, MTV fortfarande var en musikkanal och mobiltelefoner var något som man behövde en kundkorg för att bära med sig. I vår familj hade vi något så exklusivt som en parabol och hela familjen fick schemalägga tiden framför tv:n så att man fick se det man ville. God have mercy, över den som tig någon annans tv-tid. Jag vill minnas att jag en gång kastade fjärrkontrollen i min systers panna i ett av våra vildsinta gräl om tvapparaten.
Men det är inte om min systers och mina episka gräl som jag vill förtälja!

Hur eller hur!
Min syster var då i tidiga tonåren, något som gjorde det extra prövande för henne att ha en liten syster som hängde efter henne som en svans.

Som jag tidigare påstod, så var MVT på den här tiden en riktig musikkanal, som visade musikvideos i stort sett dygnet runt. Och som jag älskade den kanalen...

Men jag minns en video speciellt.
Jag hade sett den blixtra förbi på tvapparaten och jag kommer i håg att jag tyckte den var helt fantastisk!!
Den var, i mina ögon, ett visuellt mästerverk!

Min syster, godhjärtad som hon var (och är fortfarande) tog sig därför tiden att spela in den på band åt mig. Så att jag kunde se den om och om igen.
Vilket jag också gjorde. Och ack som den nioåriga Jottis skrålade tillsammans med denna härliga nittiotalsdänga. Detta musikaliska underverk!

Idag kan jag nog inte påstå att jag längre finner videon som något direkt underverk.
Men jag får fortfarande rysningar längs hela ryggraden av musiken.
Kanske för att jag blir så sentimental, kanske för att det helt enkelt är en jävligt bra låt... eller kanske för jag minns en tonårsflicka som gjorde sig ganska stort besvär att spela in en musikvideo på VHS till sin bråkiga och obstinata lillasyster.
Nåväl, jag bjuder er en länk till detta mästerverk!
Vilket automatiskt gör Shakespears sister's Stay till dagens låt, såklart.

http://www.youtube.com/watch?v=5pC3VJA_CB8

Vi ses i marchallens skugga!

_Jottis_

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0